جمع شدن پارچه

اشکال در پارچه، دوخت نادرست و نامناسب و هم تراز نبودن پارچه از دلایل جمع یا چروک شدن درز پارچه می باشند.این موضوع باعث می شود تا قسمت هایی از پارچه که لازم نیست دوخته شوند، دوخته شده و در نتیجه کار شما تمیز نخواهد بود.
یکی از کارهایی که می توان انجام داد تا از جمع شدن پارچه هنگام خیاطی جلوگیری کرد استفاده از سوزن و سنجاق است تا باعث محکم شدن پارچه و زدن کوک های منظم می باشد.
جمع شدن پارچه هنگام خیاطی یک پارچه نشان دهنده ی وجود یک اشکال است، با رعایت چندین نکته می توانید درزهای صاف و تمیزتری داشته باشید تا در نهایتی لباسی که می دوزید زیباتر باشد.

1.شستن پارچه ها
پارچه ی خود را به درستی آماده کرده و اگر لازم است آن را بشویید، پارچه هی ابریشمی، نخی، کتانی و پشمی هنگام شسته شدن ثبات خود را از دست داده و آب می روند، اگر آن ها را اول دوخته و بعد بشویید درز لباس ها جمع یا چروک می شود.
پارچه را با بالاترین درجه حرارات ممکن بشویید و با بالاترین درجه حرارت ممکن خشک کنید
سپس پارچه را اتو کرده و اطمینان حاصل کنید که پارچه قبل از دوختن کاملا صاف و بدون چروک باشد

2.بعضی وقت ها هم تراز نبودن پارچه باعث می شود باعث جمع شدن پارچه می شود، می توانید درزها را بشکافید و این کار را دوباره انجام دهید

3.از سوزن و سنجاق به تعداد زیادی استفاده کنید
یکی از بهترین و آسان ترین روش ها برای جلوگیری از جمع شدن پارچه استفادو از سوزن و سنجاق می باشد، سنجاق ها باعث می شوند پارچه هنگام دوخت ثابت بماند.
مطمئن شوید که تعداد سوزن کافی برای محل درزها داشته باشید. سوزن ها باید در محلی که قصد دارید کوک بزنید به درستی قرار گرفته باشند
به یاد داشته باشید که پارچه هنگام متصل کردن سوزن ها حتما صاف باشد. بر روی یک سطح صاف مثل میز را روی زمین سوزن ها را به پارچه وصل کنید و سپس سوزن ها را در محل درز قرار دهید
سوزن خیاطی

4.در هنگام دوخت پارچه را صاف کنید
زمانی که پارچه را در چرخ خیاطی قرار دادید حتما حواستان را جمع کنید تا هنگام دوخت پارچه را با با دو دست خود گرفته و درزها را محکم بکشید تا پارچه صاف بماند. هنگامی که این کار را انجام می دهید مراقب پارچه های کش و پارچه های ظریف و حساس باشید.

5.استفاده از کوک
درزها را با سوزن محکم کرده و پس از آن کوک بزنید، پس از کوک زدن درزها، با استفاده ازبزرگترین کوک های موجود در چرخ خیاطی، درامتداد دوخت مورد نظر، دوخت خود را انجام دهید.اگر کوک هایی که زده اید خوب است، از یک کوک با طول مناسب استفاده کرده و روی کوک های زده شده را بدوزید. در غیر این صورت کوک های اشتباه را شکافته و دوباره کوک بزنید.

6.استفاده از کوک های ساده
هنگامی که دو قطعه پارچه را به یکدیگر می دوزید و یکی از قطعات از دیگری بزرگ تر است می توان از کوک های ساده استفاده کرد.

کوک خیاطی

7.چک کردن چرخ خیاطی
حتی اگر چرخ خیاطی شما دوخت را خوب انجام می دهد درجه فشار و کشش چرخ خیاطی را بررسی کنید، تعمیر و نگهداری نادرست از چرخ خیاطی یکی از دلایل جمع شدن پارچه می باشد.

8.برش درست پارچه
گاهی اوقات برش نادرست پارچه باعث می شود که پارچه هنگام دوخته شدن مرتب نباشد، سعی کنید هنکام دوخت پارچه ها مرتب به یکدیگر وصل شوند تا جمع شدگی اتفاق نیفتد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 comments on “جلوگیری از جمع شدن پارچه هنگام خیاطی

  1. باسلام هربارکه ماکسی راحتی میدوزم ..جای دوختی که میدوزم صاف نمیفته..همیشه دوخت درزجمع روبه بالامیشود.چیکارکنم

    1. با سلام
      1- بخیه های چرخ خیاطی را درشت کنید
      2- کشش نخ چرخ خیاطی را تنظیم کنید (سفت میباشد)

  2. سلام خسته نباشین. من چرخ خیاطی ژانومه معمولی دارم. فقط با سوزن آبی خوبه خوب کار میکنه. با سوزن معمولی خودش یا نخ پاره میکنه یا نخ زیر کار جمع میشه .هرچی دستکاریش کردم نخ هارو شل و سفت کردم درست نشده. خواستم بپرسم به نظرتون مشکلش از کجاست؟؟؟؟؟

    1. با سلام
      ممنون از شما
      نوع پارچه ای که میدوزین خیلی مهمه در انتخاب سوزن
      مثلا اگه جنس پارچه پولیستر باشه باید حتما سوزن دم آبی انتخاب کنید
      یا اگر پارچه نخی و معمولی میدوزید باید از سوزن شماره 11 استفاده کنید
      جنس نخ هم در پاره شدن یا جمع شدن نخ تاثیر داره
      کشش نخ رو کمتر کنید
      بخش آموزش نخ کشی چرخ، راسته دوزی، دوخت معکوس، چرخ نیش و دوخت ساسون مشاهده نمایید.

      1. ببخشید من خیاط حرفه ای نیستم که با پارچه ها و سوزنا و اینا آشنایی کامل داشته باشم? فقط برا سرگرمی گاهی خیاطی میکنم.
        من چند نوع پارچه رو با چرخم امتحان کردم نازک، کلفت، نخی، کشی ولی با سوزن معمولی چرخ خیاطی همش نخ یا زیر یا رو جمع میشه یا پاره میشه نخ رو. ولی همون پارچه ها با سوزن آبی به راحتی و بدون هیچ تغییری تو تنظیمات چرخ دوخته میشه. واسه همین موندم که چیکارش کنم. ? گفتم بپرسم شاید شما بدونین مشکلش از کجاست که کمکم کنین?

  3. سلام.من به مدت یکسال هست که جک a2خریدم.الان مدتیه شروع به دوخت سرویس آشپزخانه کردم.ولی هنگام مطلسه دوزی پارچه زیری جمع میشه وچین میخوره هرکسی هرکاری گفته انجام دادم نشده کسی میتونه راهنمایی کنه تامشکل چرخم برطرف بشه.ممنون.

  4. سلام خسته نباشید من وقتی قرقره کوچیک میذارم به جای دوک بزرگ برای چرخ صنعتیم (جکf4) پارچه رو جمع میکنه علتش چیه میشه بهم بگید

    1. سلام مهسا عزیز
      شما قرقره رو اگه به صورت مستقیم استفاده کنید کشش نخ رو دچار مشکل میکنه. یا سوزن میشکنه و یا پارچه را جمع میکنه.
      اگر میخواهید از قرقره کوچک استفاده کنید پس باید برای نخ کشی از پایه دوک کمک بگیرین تا نخ دچار کشش نشه.

      1. سلام
        منظورتون از پایه دوک آنتن دستگاهه؟
        منم دقیقا همین مشکل رو با قرقره کوچیک دارم

  5. سلام وقت بخیر خسته نباشید من چرخ خیاطی ژانومه مدل ۱۰۱۲دارم هنگام دوخت هر۱۰سانت نخ پارچه راجمع میکنه مثل اینه ک نخ خودپارچه راکشیدی سرزنشم عوض کردم ولی تاثیری نداشت

    1. با سلام و وقت بخیر
      ایراد از سرسوزن تون هست :
      ۱-ممکنه کند و فرسوده شده باشه
      ۲-یا ممکنه قطر سوزن زیاد باشه. سوزن شماره ۱۱ بهترین دوخت رو داره.

X