انواع پارچه

قسمت چهارم انواع پارچه در مقاله های گذشته متخصری به تعریف و کاربردهای کلی پارچه پرداختیم و سیزده نوع پارچه هم جز به جز بررسی شد. در ادامه به بررسی سایر انواع پارچه می پردازیم

14.پارچه جیر:

جیر نوعی چرم نازک می باشد که از پوست حیواناتی مثل گوزن، بز،گوساله و گوسفنددرست شده و طی یک فرآیند خاص سطح گوشتی آن تبدیل سطحی مخملی مانند می شود.پارچه جیر سریع کثیف می شود به همین دلیل باید از خاک و چربی و آلودگی دور نگه داشته شود. به دلیل مقاومت بالا و عدم نفوذ هوا در جیر از آن در تولید کفش استفاده می شود. همچنین از جیر به عنوان پارچه پالتویی استفاده می شود،جیر پالتویی جنسی بین جیر و مخمل دارد که سبب زیبایی و جذابیت آن شده است.

پارچه جیر



15.چرم طبیعی:

در طی فرایند دباغی پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، مار، کوسه، گوساله و…تبدیل به پارچه چرم طبیعی می شود. از چرم به دلیل خاصیت گرمایی که دارد در دوخت پالتو،کت و لباس های زمستانی استفاده می شود. همچنین در تولید کیف، کفش و مبلمان کاربرد دارد.


پارچه چرم


16.چرم مصنوعی:

ترکیبی از لایه روکش و لایه پی وی سی است.
به دلیل اینکه در تولید آن از مواد شیمیایی استفاده شده، نسبت به چرم طبیعی قیمت ارزان تر و مناسب تری دارد و از آن در تولید کیف، کفش و لباس استفاده می شود .


چرم مصنوعی




17.پارچه پشمی:

برای تولید این نوع پارچه از پوست و پشم حیواناتی مانند گوسفند،بز، خرگوش و … استفاده می شود. به همین دلیل الیاف پشم جزء الیاف طبیعی به حساب می آیند. پشم دارای خاصیت کشسانی است و پس از شستن شکل ظاهری خود را حفظ می کند.لباس های پشمی به خروج هوای اضافی از بدن کمک کرده و تعادل دمای بدن را حفظ می کنند.الیاف پشمی در مقایسه با دیگر الیاف در مدت زمانی طولانی ساییده می شوند


پارچه پشمی







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X